GELUKKIG NIEUWJAAR (vanuit Cambodja)

1 januari 2019 - Siem Reap, Cambodja

Allereerst wil ik jullie via deze weg gelukkig nieuwjaar toewensen vanuit Cambodja!

Vorige week was ik gebleven bij 2e kerstdag. We hebben deze dag een bezoekje gebracht aan de gevangenis van het eiland. Heftig om hier de verhalen te lezen en indrukwekkend om te zien. Eind van de middag waren we terug en hebben we snacks en biertjes ingeslagen en All you need is love - Kerstspecial terug gekeken. Daarna was het tijd om wat te gaan eten (lekkere pasta) en daarna hebben we nog wat genetflixt.

De dag erna, op donderdag, lekker uitgeslapen en ontbeten bij een leuk tentje waar ik heerlijke Shakshuka had. Terug bij het hostel was de stroom weggevallen. Ik was even in slaap gevallen maar daarna zijn we op pad gegaan om dollars te regelen (voor ons visum in Cambodja, waar we de dag erna naar toe zouden vertrekken). We wilden ook nog een bus naar de haven boeken maar hebben besloten om morgenochtend toch maar op de bonnefooi een taxi aan te houden. Op hoop van zegen. We hebben vervolgens nog een ijsje gegeten en zijn over de night market (overdag) gelopen. Daarna gingen we drankjes doen bij Sunset beach bar maar op een gegeven moment viel hier ook het stroom uit. We besloten om een ander plekje te zoeken om te eten, en belandden bij een tentje waar we pizza gingen eten. Op een gegeven moment wat regen en in de verte wat onweer. Snel naar huis gegaan om de buien te vermijden. Savonds barstte het dan ook los en de hoek van onze bungalow stond na een tijdje mooi blank.. We kregen nog gratis biertjes van de hostel mevrouw die we nuttigden met het kijken naar de lama's.

Vrijdag gingen we naar Cambodja! Het lukte al snel om een taxi naar de boot te krijgen. De boot was van binnen een soort vliegtuig waar we onze eigen stoelen hadden. Wel was er een dek waar we na een tijdje even op gingen. Hier waren wat locals die met ons wilden chillen en we kregen fruit en shotjes  (dit was om 13u smiddags, haha). Wat een feest, ze wilden met ons op de foto en uiteindelijk nog een mooie groepsfoto met zn allen gemaakt ;)
Op het vaste land aangekomen kwam er gelijk iemand naar ons toe om het verdere vervoer naar de hoofstad Phnom Penh te regelen. Hij zou een busje voor ons regelen die na een tijdje ons op kwam halen. Deze vrouw zou ook onze visa regelen. Ze bracht ons naar de grens en vanaf daar moesten we verder in een kleine bus met 18 mensen die al een boot eerder hadden die ochtend en op ons moesten wachten. Oeps.
Na een tijdje moesten we weer overstappen in een minivan en na een reis van 5u vanaf de grens waren we dan eindelijk in Phnom Penh. Hier was ook gelijk weer iemand die ons een tuk rit aanbood naar ons hostel. We zeiden toe en vervolgens wilde hij eerst nog een biertje met ons drinken, dus dat deden we. Nadat we bij het hostel waren hebben we de maagjes nog een beetje gevuld met garlic bread en springrolls. Na wat drankjes en kaartspelletjes zijn we gaan slapen.

Zaterdag gingen we eerst op pad voor een simkaart. Daarna zijn we met een tuk naar de Killing fields gegaan. Hier kregen we een Nederlandse audio tour. Het was mega heftig om de massagraven uit deze burgeroorlog te zien. Ook waren er overblijfselen van beenderen te zien en hadden ze een hele 'toren' met honderden schedels. Verder was er een boom waar baby's tegenaan werden geslagen om ze zo te doden. Heel erg bizar.
Na dit bezoek hebben we geluncht langs de rivier. Morgen zouden we door naar Siem Reap dus de bus tickets daarvan hebben we nog geregeld. Savonds nog door een soort park/boulevard middenin de stad gelopen waar wat monumenten stonden en veel mensen zich aan het vermaken waren. Daarna vietnamees gegeten bij een gezellig restaurant en savonds in bed nog een filmpje gekeken.

Zondagochtend nog een rondje gelopen waarbij we langs het Royal palace kwamen. Zo groot en mooi. We hebben eten ingeslagen voor de reis en om half 1 vertrokken we met de bus naar Siem Reap waar we 6,5u later aankwamen. Savonds heb ik het lokale gerecht 'Lok lak' gehad, erg lekker, en zijn we nog door de typische pubstreet gelopen! Hier zouden we morgenavond gaan feesten ;)

Maandag: oudjaarsdag!!
Vanochtend hebben we heerlijk aan het zwembad liggen bakken. Dat is nog eens wat anders dan oliebollen bakken ;).
Op een gegeven moment zijn we gaan lunchen in de pubstreet waar alle voorbereidingen voor vanavond al genomen werden. Daarna zijn we ons klaar gaan maken voor de avond. Om 5u hadden we met een groep Nederlanders afgesproken. 1 iemand kende ik vanuit Thailand en hij had via Facebook met mensen contact gezocht om oud en nieuw te vieren. We hebben bij een hostel het begin van de avond doorgebracht. Onbeperkt eten en biertjes drinken, erg gezellig. Om 22u zijn we de stad in gegaan en hebben we ons eerst uitgeleefd bij de 'Dutch snack'. Hier heb ik een frikadel en oliebol gehad!! Zo lekker. Ook konden we hier onze eigen (Nederlandse) hitjes draaien terwijl we op straat bij dit tentje stonden. Iedereen die langsliep vond het erg interessant hoe erg wij hier op los gingen. ;)
Vervolgens was het tijd om ons te mengen in de menigte van de pubstreet. Rond middernacht ging het aftellen opeens heel snel, was er 0 vuurwerk, maar wel een heerlijk feestje. Genoten met zn allen! Een super gezellige nacht gehad. Vandaag is het daarom een dagje niks doen ;).

Ik ben nog precies een week in Azië! Een dezer dagen vertrek ik nog naar Koh Chang, eiland van Thailand, om als afsluiter van mijn reis nog lekker te genieten. Jullie horen van me!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anja Strockmeijer:
    1 januari 2019
    Een gezegend 2019 gewenst Vera! Mooi om jouw verhalen te lezen en zo een kijkje te kunnen nemen in jouw bijzonder mooie reis! Geniet er nog van en voor volgende week een hele goede terugreis gewenst!
  2. Clara:
    4 januari 2019
    Geweldig om te lezen, gelukkig nieuwjaar ook, Vera!
    En veilige terugreis alvast. Liefs o Harrie en mij