Een nieuw land: vietnam it is!

10 december 2018 - Tam Coc, Vietnam

Het is alweer een week geleden dat ik Sri Lanka verliet en vertrok naar Vietnam. De week ging zo snel dat ik dus alweer vergat op zondagavond een update te doen. Mooi om te horen dat dit toch gemist wordt, daarom maar snel een nieuw weekverslag gemaakt!
Ik vloog vorige week op zondagavond en kwam maandagmiddag 3 december aan in Hanoi. Op het vliegveld sprak een Canadees me aan om een taxi te delen. Dit leek me een goed plan om zo de kosten te kunnen delen. Het was een uurtje rijden en toen we eenmaal in het centrum kwamen stonden we versteld van de stad. Ik had zelf verwacht dat het wel soortgelijk als Thailand zou zijn maar het is zo anders. Ik kan ook niet goed uitleggen op wat voor manier, maar de sfeer en gewoon de hele beleving. Savonds heb ik eerst een van mijn nieuwe reismaatjes, Danielle ontmoet. We hebben samen ergens gegeten en een biertje gedaan om kennis te maken en wat plannen te maken. Daarna ontmoette ik ook Mike, ons andere reismaatje, in het hostel.

De volgende dag heb ik met hem Hanoi verkend nadat we wat uitgeslapen hadden. We hebben de Hoa Lo prison bezocht, de Railway en de Hoan Kiem lake met beroemde rode brug. Toch wel de enige highlights van deze stad eigenlijk. Bij de Railway (een spoor dwars door een straatje heen) heb ik egg-coffee gehad. Dit scheen een berucht iets te zijn. Erg apart maar wel lekker. Ook hebben we nog een katholieke kerk bezocht. Aan het eind van de middag zijn we naar een water puppet show geweest. Bijzonder om te zien en om ook dit stukje cultuur mee te maken! De show was bij het meer en hier waren ook vele markt winkeltjes met allerlei merkkleding en spullen. Hier heb ik een nieuw Fjallraven tasje gekocht, een gele!

Woensdagochtend moesten we er vroeg uit. We hadden met zn 3en een 2 daagse trekking naar Sapa geboekt. Eerst moesten we een rit van 5/6 uur maken. Dit gelukkig wel in een luxe 'limousine' busje. Ook deelden we deze met nog 2 andere nederlandse meiden. We kwamen om half 1 aan, kregen lunch bij een hotel en konden daarna met zn 3en met een privé gids aan de eerste trekking beginnen. Dit duurde een aantal uurtjes. We hebben veel mooie dingen gezien, rijstvelden, loslopende waterbuffels en varkens en vooral ook mooie bergen waar we dwars door heen liepen. Om 18u kwamen we eindelijk aan bij een homestay waar we gingen overnachten. We mochten helpen met springrolls maken en aten met het gezin. Daarna kregen we een voet massage en sloten we de avond af met een voetenbadje onder genot van een biertje.

Donderdag ging de wekker ook weer vroeg voor de 2e trekking. Na een heerlijk ontbijt kwam onze gids ons ophalen en begonnen we vol goede moed aan een nieuwe dag. Al snel waren we helemaal vermoeid door een steile klim naar boven. Erg pittig. Wel konden we toen genieten van prachtige uitzichten over mooie bergen met rijstvelden overal. Tussen de middag kregen we lunch wat praktisch hetzelfde was als het avondeten de avond ervoor (rijst met groente, tofu, kip, varken en kool, allemaal in aparte bakjes en eten met stokjes). Hierna begonnen we aan de laatste 1,5uur. Op het einde nog weer een mega helling maar om 14u hadden we toch echt het einde gehaald. Trots! We werden weer naar het hotel van gister gebracht zodat we konden douchen en daarna begon de reis terug naar Hanoi waar we savonds rond 20u weer aankwamen. Als afsluiter nog gegeten met zn 3en.

Vrijdag vertrokken we naar Cat Ba island waar we na een busreisje en boottochtje al om 12u smiddags aankwamen. We hadden een bungalow met mooi uitzicht over de haven. Smiddags genoten van een heerlijke massage en wat dingen geboekt voor de dag erna. De rest van de dag lekker rustig aan gedaan, over het marktje gelopen, gechilld en savonds lekker gegeten!

Zaterdag hebben we een hike gedaan in het Nationaal park van Cat ba. Prima te doen met een aantal traptredes en bovenop een prachtig uitzicht over de toppen van de bomen! Verder hebben we de hospital cave bezocht. Deze grot werd 2 jaar lang als geheim ziekenhuis gebruikt in de vietnamese oorlog. Heel erg bijzonder om hier rond te lopen en te beseffen dat dit toen echt zo gebruikt is.
Na weer een goeie lunch hadden we een kayak tour geboekt. We werden naar de haven gebracht en hier nam een schipper ons mee op zijn antieke bootje. Er werden 2 planken uit de bodem gehaald om de motor te kunnen starten. We voeren langs een lokaal dorpje op het water en werden met een laag tempo naar de kayak plaats gebracht. Eenmaal hier bleek dat we alleen moesten kanoën zonder gids. Ook regende het, was het winderig en koud en lagen er vooral veel kapotte life jackets klaar. Wat verbijsterd stapten we in de kano maar eenmaal op het water genoten we van het feit dat we omringd waren door bergen in het water. Erg mooi maar na een korte tijd waren we er wel weer klaar mee, vanwege de weersomstandigheden. Eenmaal terug bij het hostel lekker warm gedoucht, even genapt en daarna voor de 3e keer gegeten bij een leuk tentje waar ook de 2 meiden van de Sapa trekking waren en nog een paar andere Nederlanders. Na het eten nog met zn allen gratis bier gedronken in een ander kroegje!

Zondagochtend hebben we ons laten vervoeren naar Tam coc. Hier kwamen we rond 14u aan bij onze bungalow aan de rivier. Wat geïnformeerd naar tours in de buurt en beetje gechilld. Na een late lunch wat warme kleren ingekocht want ook hier was het niet al te warm. (Gister 13 graden, vandaag 17 graden). Savonds een heerlijke mango curry gehad bij een Indisch restaurant!

Vandaag gingen we vroeg op voor een boottocht in Trang An. Dit ligt in de buurt van Tam coc. Een vrouw nam ons mee en op een gegeven moment naderden we een grot waarvan je niet zou denken dat die toegankelijk zou zijn. Het zat erg laag boven het water maar we gingen dus wel naar binnen met het bootje. Al bukkend voeren we hier door heen. Super gek maar erg indrukwekkend! Vervolgens nog 8 grotten doorgeven waarvan sommige gelukkig wel wat hoger waren. Verder door een prachtig landschap gevaren. Smiddags lekker geluncht en daarna fietsen gehuurd om vervolgens naar Hang mua te fietsen. Een super mooi viewpoint! Hier tot bijna zonsondergang vertoeft en toen snel terug gegaan zodat we op tijd weer bij ons hostel zouden zijn. Vanavond hebben we heerlijke pizza gegeten. Ook hadden ze gluhwein! Toen we het besteld hadden kwam er daarna iemand om te vertellen dat ze nog maar 1 glaasje hadden. Die hebben we toen maar gedeeld, het was echt zo lekker! Genieten. Nu lekker in bedje en morgen weer een rustig dagje waarbij we nog even kijken wat we precies gaan doen. In elk geval eerst lekker uitslapen! ;)

1. Gerda:
    12 december 2018
    Mooi om je belevenissen weer even te lezen! Doe rustig aan en wees voorzichtig. Kijk al weer uit naar de volgende blog.
    Liefs mam.
  2. Clara:
    13 december 2018
    Wauw, Vera, geweldig om te lezen! Ik denk dat je terugkomt met wat pondjes erbij, haha :)
  3. Bea Wagenaar:
    13 december 2018
    Super leuk om te lezen, lekker genieten en veel zien, veel plezier en ook wij kijken uit naar je .volgende blog!
    Gr..Bea Wagenaar (moeder van Mike)