Een nieuwe week in Vietnam + Kerst!

26 december 2018 - Phu Quoc, Vietnam

Weer een week voorbij gevlogen waar het er zondag weer bij in geschoten is om een weekverslag te maken.
Vorige keer was ik gebleven bij mijn vlucht naar het zuiden op dinsdag.

Ik vloog sochtends vroeg om 10.00u. Het busje naar het vliegveld moest ook nog allemaal andere mensen ophalen waardoor de rit langer duurde dan verwacht en ik toch een beetje in de stress schoot of ik wel op tijd aan zou komen. De gate ging om 9.20u open en dat was ook het tijdstip waarop ik net afgezet werd bij het vliegveld. Gelukkig kon ik overal gelijk doorlopen dus zat ik nog geen 20 min later al in het vliegtuig! Rond lunchtijd kwam ik bij het hostel in Ho Chi Minh aan. Een grote, drukke stad met veel verkeer waaronder vooral veel scooters. Ik ben lekker gaan lunchen en daarna een bus ticket geboekt om de volgende dag naar Mui Ne (aan de kust) af te reizen. Ik heb wat door de stad gelopen en een beetje in het hostel gechilld. Savonds lekker Mexicaans gegeten en mezelf getrakteerd op een pedicure.

Na een prima nachtje in een lege dorm van het hostel vertrok ik smiddags naar Mui Ne in een sleeper bus. Ja midden overdag. Opzich was het wel lekker om half te kunnen liggen gedurende deze reis van 5u lang. Rond half 8 was ik bij het hostel waar een gezellig aantal mensen waren. Gelijk al door wat mensen aangesproken om hen te vergezellen met kaartspelletjes en een drankje. Daarna toch nog op tijd mijn bed in gegaan.

Donderdagochtend heb ik koffie gedronken met met 2 dorm genootjes uit Hongarije en Rusland. Daarna even alleen door het dorpje gelopen waar verder niet heel veel te beleven was. Smiddags had ik de Sand dunes tour geboekt. Met 7 mensen in een Jeep gepropt waaronder ook nog 2 Nederlandse meisjes (Clara en Jennie). We bezochten eerst de Fairy stream. Een beekje waar je doorheen moest lopen, langs bijzondere witte en rode bergen. Daarna langs de Fishing village om vervolgens naar de White Dunes te gaan. Zo bijzonder dat dit hier zit. Een kleine woestijn met hoge zandvlaktes. Vervolgens gingen we naar de Red sand dunes om de zonsondergang te kijken. Helaas waren er precies op de plek waar de zon onderging wolken gekomen. Ondanks dat nog wel genoten van deze plek, een rode woestijn naast het dorpje. Savonds ben ik wat gaan eten met Clara en Jennie bij een Indiaas restaurant. Heerlijk! S'avonds bij het hostel nog gezellig bij de bar gezeten waar een pubquiz was geweest die avond.

Vrijdag heb ik praktisch de hele dag bij het zwembad gelegen om te bakken. Tussendoor ergens geluncht en aan het einde van de middag nog even in bed expeditie robinson terug gekeken ;). Savonds gegeten en drankjes gedaan met Charlotte, ook een Nederlands meisje die ik kende vanuit Hoi an. Was een erg gezellige avond!

Op zaterdag weer terug gereisd naar Ho Chi Minh waar ik om half 5 aankwam. Ik heb s'avonds heerlijke spaghetti gegeten bij een Italiaans restaurant. Daarna ging ik naar het vliegveld om Robin (mijn reismaatje vanaf nu, van N.S.G.) op te halen. Dit deed ik met de beste uitvinding ooit: de Grab bike. Een taxi op een scooter. Nu kon ik het drukke chaotische verkeer meemaken terwijl ik er zelf middenin zat. Na lang gewacht te hebben op het vliegveld zijn we rond half 12 weer terug gegaan met een taxi naar het hostel. Toen lekker vroeg gaan slapen.

Zondag gingen we een 1 day tour naar de Mekong Delta doen. Deze rivier, van duizenden kilometers lang, stroomt door 6 landen: Tibet, Myanmar, Laos, Thailand, Cambodja en mondt uiteindelijk uit in de zee in Vietnam. We bezochten met een bootje 3 verschillende eilandjes waar we thee met seasonal fruit te proeven kregen, zagen hoe ze van kokos(noten) allerlei producten en snoepjes maken en kregen we lunch. Aan het einde van de middag gingen we op een kleiner bootje nog door een stukje Mekong Delta varen waar de palmbomen over de rivier hangen. Erg mooi.
Daarna weer terug naar de grote stad, waar ik een tattoo afspraak had staan. Nu een kruisje op mijn enkel rijker ;). We hebben nog wat gegeten, in het hostel gechilld en vroeg gaan slapen.

Maandagochtend moesten we er erg vroeg uit om onze vlucht naar het eiland Phu Quoc te halen. We hadden plekken met veel beenruimte bij de nooduitgang, maar dit bleken toch opeens andere plekken te zijn. Gelukkig was het vliegtuig erg leeg dus konden we alsnog bij de nooduitgang gaan zitten voor veel beenruimte. Halverwege de ochtend kwamen we aan bij onze bungalow met uitzicht op zee. We hebben geluncht met heerlijke burgers aan een leuk strand tentje. Daarna weer terug gescooterd naar ons huisje waar we even gechilld hebben. Dit was trouwens weer de 1e keer scooteren na mijn val! Het ging gelukkig prima. Savonds bij een wat prijziger restaurant een heerlijke kerstavond maaltijd gehad met ook een lekker toetje. Genoten!

Gister was het Kerst! Heel gek om dit mee te maken met 30 graden op het strand. Eigenlijk totaal geen Kerst gevoel maar dat heeft het niet een minder leuke dag gemaakt. Tijdens ons ontbijt bij 'Feelings' begon het hard te regenen maar gelukkig hield dit al snel op. Het klaarde helemaal op en we hebben 3u lang gescooterd over het noordelijke deel van het eiland. Lekker afgelegen en mooie natuur. Lekker verbrand ook (en dat met kerst ;). Op een gegeven moment zagen we ganzen over de weg lopen die ik wilde filmen vanaf achterop. Een man voor ons stopte plotseling en wij vielen.. Gelukkig niet hard, ik kon mezelf overeind houden. Alleen mijn teen lag open en robin had een schaafwond op zijn knie. Goed vanaf gekomen. Onze tocht vervolgd en weer naar ons huisje toe. Daarna een late lunch met wat snacks gehad bij weer een leuk strandtentje. Na nog wat drankjes verplaatst naar de buren voor een hapje te eten. Eenmaal terug in de bungalow een kerstfilm aangezet. Halverwege toch te moe om hem uit te kijken dus toen lekker gaan slapen.

Nu is het 2e kerstdag. De hele ochtend regent het al en af en toe wat onweer. Waarschijnlijk dus een chill dagje met niet al te veel bijzondere activiteiten. Volgende week zullen jullie wel weer lezen hoe dit was!

1. Gerda:
    26 december 2018
    Leuk om allemaal weer te lezen Vera!
    Geniet er nog van en doe voorzichtig hè..
    Liefs mam
  2. Clara:
    27 december 2018
    Vera, we hebben je gemist op de kerstmarkt...haha
    Geniet van alles, man wat zie je veel...geweldig!
    Groet van o Harrie en mij.