Week 2 in Sri Lanka

19 november 2018 - Colombo, Sri Lanka

Deze week was vol projecten en het afgelopen weekend vol leuke dingen. Ik heb het per dag opgeschreven:

Maandag:
Deze week begon met session planning. Hierbij plan je kort de 7 projecten die je gedurende de week doet. Deze opzet kan je dan later in de week verder uitwerken. Iedereen heeft zijn eigen rooster met verschillende projecten. Wel zit je altijd met minimaal 2 anderen op een project.
Mijn project van de middag was gecanceld dus werd ergens anders bijgezet. We gingen een paar meisjes engelse les geven in een klein gebouwtje. Dit was opgedeeld in beginner-gemiddeld-gevorderd. Ik deed met 2 andere meiden de beginners en dit waren 3 kleine meisjes die vrijwillig na schooltijd hier heen kwamen. We hebben ze de letters van het alfabet geleerd. Mooi om hun inzet te zien en om dit te mogen doen.

Dinsdag:
Het project in de ochtend was op een school. We waren met 6 vrijwilligers en er waren 13 kinderen van ongeveer 7/8 jaar die we het concept van tijd hebben geleerd via educatieve spelletjes maar ook met een aantal opgavebladen. De een had er wat meer moeite mee dan de ander maar de basis begrepen ze.
Smiddags had ik een SEAS project. Dit betekent dat je naar een groep verstandelijk (+ soms lichamelijk) beperkten gaat. Vandaag was dit een groep mannen die in een soort tehuis woonden, maar dan zonder staff. Best gek. Wij gingen een obstacle course met ze doen en daarna mochten ze met verf hun vingerafdrukken op een door ons getekende boom maken. Ook hebben we nog hoedjes gemaakt. Dit vonden ze fantastisch. Mooi om te zien hoe erg ze ervan genoten om trots met die hoedjes op te lopen.
Savonds vlak voor het eten was ik van de hoge drempel voor de deur gevallen. Met mijn knie op de tegels. Zo pijnlijk. Terwijl die net bijna weer geheeld was, lag die nu dus weer open.. Beetje jammer, maargoed.

Woensdag:
Vandaag gingen we met een paar nieuwe vrijwilligers op fieldtrip naar een ziekenhuis. Hier gingen we in gesprek met een social worker en 2 cliënten. We hielden een soort consult. Erg interessant om hun verhaal te horen en dat het een daadwerkelijke situatie is, in plaats van bedachte casussen tijdens mijn studie Psychologie. Hierna gingen we met een psychiater in gesprek om over deze 2 cliënten een assesment en analyse te houden. Een unieke mooie ervaring om zo dicht met deze mensen in gesprek te kunnen.
Eind van de middag gaven onze Amma en Auntie een cooking social: ze gingen ons leren hoe je bepaalde Sri lankese gerechten maakt.

Donderdag:
Deze dag begon met een Seas project. We gingen naar een groep meiden/vrouwen waarmee we eerst gingen dansen. Daarna een spel waarbij ze water in bekertjes over moesten brengen, een activiteit met de parachute en afgesloten met nog meer dansen. Niet iedereen deed mee, maar dan keken ze wel aandachtig toe. Prachtig om te zien hoe ze hier allemaal van genoten.
Smiddags hadden we een workshop creatieve therapie. Dit was soms een beetje vaag voor isabelle en mij als nuchtere Hollanders, maar toch ook wel weer interessant.

Vrijdag:
Vanochtend eerst weer een Seas project met een groep jongens/mannen die erg van dansen hielden. Dit hebben we dan ook veel gedaan en het was fantastisch om te zien wat voor dansmoves er soms uitkwamen ondanks dat fysiek bewegen soms niet heel soepel ging. Verder hebben we een mooi knutselwerkje met een regenboog gemaakt. Rond half 1 had ik weekend!
We hadden met een groep van 7 meiden plannen gemaakt om eerst naar Udawalawe nationaal park te gaan. We vertrokken smiddags en kwamen savonds rond avondeten aan. De mensen van het hostel waren super lief, de man ging naar de markt om ingrediënten te halen voor het avondeten! Het was heerlijk. Daarna konden we in een heerlijk bedje liggen met dik matras en een lekker kussen.

Zaterdag:
Om 5u ging de wekker al voor de safari. In een hoge jeep werden we meegenomen het park in. We kregen ontbijt mee: pannekoeken, broodjes omelet, fruit en koekjes. In het park kregen we fikse korting met onze resident visums. We hebben hier mooie vogeltjes gezien en vele pauwen met prachtige kleuren. Ook zagen we olifanten! Deze waren wel een stuk kleiner dan ik ze kende vanuit Afrika. Ze kwamen op een gegeven moment best dichtbij, erg mooi! Verder zagen we nog een paar valken, een jakhals, in de verte wat buffels en nog een paar hertjes.
Hierna gingen we weer in de minivan met onze driver van dit weekend: op naar Unawatuna beach! Hier hadden we een prachtig hostel aan het strand. We hebben snel onze bikini's aangetrokken zodat we de zee in konden en op het strand konden chillen met een biertje. Dat was heerlijk! Aan het eind van de middag de zonsondergang gekeken en daarna aanstalten gemaakt om ergens wat te eten. Dit bij een tentje op het strand gedaan, heerlijke pasta gehad. Daarna een andere plek opgezocht waar we goedkope cocktails gedronken hebben. Gezellig avondje! Het is wel erg gek dat je opeens tussen de toeristen zit, terwijl je jezelf niet echt een toerist voelt omdat je door de week zo tussen de locals en als een local leeft.

Zondag:
Vanochtend heerlijk ontbeten bij een klein Frans tentje. Daarna op naar een schildpadden opvang. Hier hadden ze een aantal volwassen schildpadden die te zwak waren voor de oceaan. Ook 2 grote (die we konden aaien) waren een vin verloren dus die zaten voor de rest van hun leven in een klein zwembadje in de opvang. Dat was wel zielig. Verder hadden ze eitjes begraven om uit te broeden zodat ze gelijk kunnen zien welke te zwak zijn en daar kunnen blijven. De rest brengen ze wel gelijk de zee in. Daarnaast was er 1 gehandicapte schildpad, heel schattig maar ook zielig. Als laatst hadden ze een aantal kleine baby schildpadjes die we mochten oppakken voor een foto. Deze waren ook nog te zwak voor de zee. Erg mooi om dit allemaal te zien, maar ook wel weer een klein beetje crue vanwege misschien ook het toeristische oogpunt.
In de middag zijn we naar Dalawella beach gegaan waar een swing rope was vanuit een palmboom over het strand. Heel cool om dit te doen en vette foto's gemaakt. Toen we dit gedaan hadden terug naar Unawatuna beach, eerst nog even wat geshopt. Toen op het strand geluncht en gechilld tot we om 5u weer werden opgehaald door de driver om weer naar onze homestays te gaan. Al met al een heerlijk weekendje gehad wat als een mini vakantie voelde!

Komende week weer aan de slag. Alleen hebben we maar 4 projecten vanwege 2 landelijke vrije dagen deze week op dinsdag en donderdag.