Week 3 in Sri Lanka

25 november 2018 - Colombo, Sri Lanka

Een nieuwe week met nieuwe (maar wel weinig) projecten, nieuwe verhalen en nieuwe ervaringen.

Maandag:
Deze week begon weer met Session planning. Dat was deze keer een stuk korter aangezien we deze week maar 4 projecten hadden in plaats van de normale 7. Er waren namelijk 2 landelijke vrije dagen op dinsdag en donderdag.
Smiddags hebben we engelse les gegeven in een soort tempel. De groep werd opgesplitst in 2 delen en ik deed met een andere vrijwilliger de jongste kinderen. Ze waren erg druk en speels dus het was lastig om ze wat bij te brengen maar we hebben ons best gedaan met het leren van verschillende soorten fruit en de kleuren hiervan.

Dinsdag:
Vrije dag 1. Deze hebben we besteed in het zuidelijke dorpje Galle. Hier was Nederlandse geschiedenis door de Dutch Fort vanuit de VoC. Dit was ook te merken door bijvoorbeeld een Nederlands hervormde kerk en een aantal Nederlandse vertalingen bij cafés en restaurantjes. Een erg leuk en gezellig dorpje aan de kust waar we fijn rondgelopen hebben, veel souvenirshops in zijn geweest en lekker geluncht en drankjes gedaan hebben.

Woensdag:
Vandaag 2 nieuwe projecten in 2 verschillende psychiatrische centra. Vorige week hadden we een fieldtrip waardoor we deze projecten toen niet bij konden wonen. Het was best wel aangrijpend om hier doorheen te lopen aangezien je in de leefomgeving van deze 'service users' (de mensen die hulp krijgen) loopt. Dit is niet veel meer dan een grote slaapzaal met allemaal bedden. Af en toe zie je hier iemand op liggen een beetje te niksen en dun te zijn. Heftig.. Ik moest wel even slikken toen ik dit zag. Ondanks dat wel 2 mooie projecten gedaan. Sochtends met een groep mannen en vrouwen gedanst en vervolgens handtasjes en hoedjes gemaakt en afgesloten met een fashionshow om de gemaakte dingen te laten zien. Vooral de mannen genoten erg van het maken van de tasjes. Erg mooi om te zien. Smiddags hebben we met een paar vrouwen vooral geknutseld en gekleurd. Deze vrouwen kregen veel medicatie toegediend en dat kon je soms merken aan hun functioneren of aan hun stemmingswisselingen. Verder een goede dag gehad op deze projecten.

Donderdag:
Vrije dag 2. Tijd voor relaxen en strand! Dit weer in het zuiden: Mirrissa beach. We hebben deze dag besteed met heerlijk op het strand liggen (eigenlijk te warm), in de ruige zee gedobbert, lekker lunchen, de coconut hill beklommen/bekeken (heuvel met allemaal palmbomen en uitzicht op zee) en afgesloten met een cocktail aan het strand (door de vrije dag schonken ze eigenlijk geen alcohol, lees: bier, maar cocktails mochten wel).

Vrijdag:
Deze ochtend was alweer het laatste project van de week en dit was met een groep verstandelijke beperkten die ik al eerder gezien had. We hebben 'Duck duck gooze' met ze gedaan en gedanst met sjaaltjes om hun polsen als sierlijke slierten. Deze mensen zijn altijd erg enthousiast en het is echt top om te zien hoe blij ze hiervan worden.
Na dit project zo'n beetje gelijk door gegaan voor weer een vrij weekend!
Met 5 andere meiden naar Ella. Een superleuk dorpje meer richting het midden van het land. Een heftige reis hier naar toe. 6 uur lang in een publieke bus die veel te vol zat waardoor ik de eerste 2,5u heb gestaan. Niet ideaal met de rijstijl die hier gehanteerd wordt (veel en heftig remmen). We kwamen savonds na het avondeten aan en zijn zo'n beetje gelijk onze heerlijke bedden in gedoken omdat voor 3 van ons de wekker al om 4.20u ging...

Zaterdag:
Veel te vroeg opstaan, ontbijtpakketjes mee en om 4.45u begonnen aan de hike naar de top van Little adam's peak. Rond half 6 bovenaan en hier konden we genieten van een fantastisch uitzicht (op onder andere Ella rock) met een prachtige zonsopkomst. Hiervoor deden we het! Super erg genoten van de schepping.
Hierna hebben we uiteraard eventjes bijgeslapen. Daarna de Nine arch bridge bezocht. Een mooie brug waar een treinspoor over liep en waar we zelf ook over heen konden lopen.
Daarna lunchtijd en souvenirsshops  bekeken! Aan het eind van de middag hebben we onszelf verwend met een 1 hour full body massage met fikse korting. Heerlijk!! Helemaal zen zijn we toen ergens gaan eten waar ik een mega lekkere chickenburger had. Savonds weer redelijk op tijd ons bed in.

Zondag:
Om half 7 hadden we gereserveerd voor een treinrit van ongeveer 4 uur naar Nuwara eliya. We hadden goeie verhalen over de uitzichten gehoord, maar wat we zagen steeg onze verwachtingen te boven. Door de bergen, mooie mist, daarna de zon, prachtige thee plantages en 'gewoon' erg mooie omgevingen.
Wat een heerlijk weekend was dit!!
Op het station was er een driver die ons wel naar het dorpje wilde brengen zodat we wat konden ontbijten. Daar voelde ik me opeens niet helemaal goed: trillerig, duizelig, licht in mn hoofd en warm. Buiten even een luchtje geschept maar we moesten toch weer verder. De driver nam ons mee naar een 'tea plantation factory'. Een plek waar ze de geplukte theeblaadjes uit de vele thee plantages tot thee maken via verschillende processen en machines. Dit kregen we te zien in een korte rondleiding en daarna mochten we de verschillende soorten thee proeven. Ook konden we hier thee kopen, wat we uiteraard gedaan hebben. Schijnt erg goeie thee te zijn, dus dat gaan we eenmaal terug in Nederland eens proeven ;).
Deze driver wilde ons ook weer helemaal terug naar onze homestays brengen. Ik voelde me nog steeds een beetje zwak dus in de minivan heb ik even geslapen. De rit duurde uiteindelijk 6,5 uur. Uiteindelijk voel ik me nu iets beter en gaan we na een goede nachtrust slaap hopelijk aan een goeie laatste week (alweer) beginnen!

1. Clara:
    28 november 2018
    Wat maak je veel mee, Vera, wat een indrukken...
    Alles is mooi en leuk, rustig aan doen af en toe. Liever duizelig van een biertje dan van een veeeeel te druk programma :)
    Liefs van ons