Week 2 in Vietnam

17 december 2018 - Hoi An, Vietnam

De tweede week in vietnam zit er alweer op! Ik ben nu al op dag 62 van mijn reis en dat betekent nog 23 dagen te gaan.
De eerste dagen van deze week waren mijn sandalen en korte broeken ergens onderin mn backpack beland. Het was erg koud en regenachtig en we hebben daarom allerlei warme kleren gekocht om alles maar over elkaar aan te trekken. 4 lagen waarvan 2 truien was nog steeds niet warm genoeg.. Gelukkig is het op moment van schrijven weer beter en kan de korte broek weer aan.

Afgelopen dinsdag was ook zo'n regenachtige dag. We besloten al om de ochtend lekker uit te slapen en ik heb lekker in bed afleveringen van expeditie robinson terug gekeken. Zo'n extreem relaxte ochtend had ik eigenlijk al 5 weken niet gehad en dat was waarschijnlijk ook een reden van een voorval later op de middag. We zaten ergens te lunchen en opeens begon ik duizelig te worden, mijn zicht te verliezen, te zweten en ik kreeg een trilling in mijn vingers waardoor vervolgens mijn hele handen stijf werden. Ik viel een soort van bijna flauw. De oorzaak was niet helemaal duidelijk. Wel had ik nu pas een chill momentje voor mezelf had, ondanks de vele indrukken van de laatste tijd. Mijn lichaam was niet echt gewend meer aan deze rust en begon dit nu te verwerken denk ik ;). Misschien toch maar wat vaker zulk soort momentjes inlassen.
Na dit incident bleef ik een opgeblazen in mijn buik houden. Ik was ook helemaal uitgeput. Ik wilde heel graag op een bed liggen maar we waren al uitgecheckt bij het hostel. Savonds zouden we de nachttrein nemen. We zijn wat eerder naar het station gegaan en hier hebben we op loopafstand een hotelkamer geboekt voor een avondje. Hier heb ik dus even heerlijk geslapen terwijl mijn reismaatjes wat zijn gaan eten. Daar had ik totaal geen behoefte aan.
De nachttrein was gelukkig prima te doen. We hebben alledrie best redelijk geslapen en kwamen rond 8u sochtends aan in Dong Hoi. Vanaf hier werden we opgehaald door een taxi van ons hostel in Phong Nha.

Ik heb vervolgens de hele dag ziek in bed gelegen. Ik voelde me nog erg zwak en moe. Die dag veel geslapen en weinig gegeten. Mike en danielle zijn met zn 2en op pad gegaan die dAG en wilden een grot bezoeken. Helaas was die al dicht en daarmee hoopte ik dat ik de dag erna weer beter zou zijn zodat ik ook mee kon.
Woensdagavond heb ik mezelf er toe kunnen zetten om wat te eten. Dit heeft me erg goed gedaan en vervolgens lag ik alweer om 20u te slapen. Na een paar uurtjes even weer wakker geworden maar daarna prima weer de hele nacht doorgeslagen. Ik had het blijkbaar erg nodig.

Donderdag voelde ik me al wat beter. Nog steeds last van mijn buik maar in elk geval weer wat meer energie om in elk geval op mijn benen te kunnen staan. Ik besloot mee te gaan naar de grotten! We bezochten eerst de Paradise Cave. Onbeschrijfelijk mooi. Super groot en overal prachtige stalagmieten en stalagtieten. Ook de kleuren van het steen soms zo vet. Nog nooit zijn mooie grote grot gezien.
Na dit bezoek hebben we geluncht en daarna was het tijd voor de 2e grot: de Phong Nha cave. Vernoemd naar het plaatsje waar we verbleven.
We moesten eerst een stukje varen met een boot. Normaal vaar je ook een stuk de grot in maar door hoog water was dit nu niet mogelijk. We werden bij de ingang van de got afgezet en konden een stuk de grot in lopen. Ook deze grot was weer fantastisch mooi. Waar we in de vorige op aangelegde trappen en steigers liepen, konden we hier gewoon in de grot zelf lopen. Erg bijzonder om over dit gesteente, maar ook zandvlaktes, te lopen.
Al met al weer erg genoten. We sloten de dag af met een hapje eten. Ik kon vooral alleen nog witte rijst hebben, maar ook wat stukjes tofu naar binnen kunnen krijgen ;).

Vrijdag was het weer tijd om verder te reizen. We lieten Phong Nha achter ons en vertrokken met de trein in de ochtend naar Da Nang. Op het laatst ging deze langs de bekende Hai van Pass en we konden genieten van prachtige uitzichten (over zee ook).
We werden weer opgehaald door de taxi want we zaten in een plaatsje wat verderop van Da Nang, namelijk in het gezellige Hoi An.
De kamer die we hier geboekt hadden beviel eigenlijk totaal niet en viel tegen. We hadden hier 4 nachten geboekt en hebben 3 hiervan kunnen annuleren. We hebben nog laat geluncht, daarna de annulering in orde gemaakt en savonds gegeten met Marty en Eva (de 2 meiden die we kenden vanuit Sapa), 2 andere nederlandse meiden die Danielle kende vanuit Hanoi en nog een Letse jongen. Erg gezellig en de avond geëindigd met een lekkere cocktail!

Na 1 nachtje in het hotel zijn we verkast naar een ander, veel leuker en gezelliger hostel. Hier zaten ook de 2 Nederlandse meiden van gister (Esther en charlotte). Daarmee hebben we op zaterdag een kookcursus gedaan. We werden eerst door de kok meegenomen de markt op. Hier hebben we de verse ingrediënten gehaald. Vervolgens moesten we op een bootje en werden we naar een eilandje gebracht waar het koken plaats zou gaan vinden. We hebben hier 4 vietnamese gerechten gemaakt: springrolls, rice pancakes, beef noodle salad en beef noudle soup. Het eten was heerlijk en de cursus was super leuk om te doen!
Bij terugkomst hebben we even op de kamer gechilld en savonds hebben we de voetbslginale Vietnam - Maleisië gekeken in een restaurant/café tussen de locals. Toen Vietnam eenmaal de wedstrijd won begon het gekkenhuis. De hele stad ging rond rijden op hun scooters, die hier nog legale vuvuzelas galmden door de straten en hele kruispunten en straten stroomden over van scooterende mensen. Niet normaal, echt heel bizar. Wel echt fantastisch om dit te zien en mee te maken. Uiteindelijk toch de drukte ontvlucht en nog een drankje gedaan in een veel te duur barretje (voor vietbamese begrippen).

Zondag hebben we (Danielle en ik) Hoi an en haar leuke winkeltjes verkend. Een van de dingen die je blijkbaar moet doen hier is kleding laten maken. Dit heb ik dus ook laten ontwerpen. Morgen (vandaag dus) kan ik dit komen passen. Erg benieuwd!
We hebben verder op een leuk plekje koffie gedronken, leuke souvenirs geshopt en heerlijk geluncht met het beruchte Banh Mi broodje. Heerlijk! Inmiddels was Mike ons ook weer gejoined. We wilden nog even de markt op om nog meer leuke spulletjes en souvenirs te kijken. Onderweg hier naar toe kwamen we langs het Art gallery museum waar prachtige (portret)foto's tentoongesteld werden van een goeie fotograaf. Super mooi en toch wel weer een inspiratie voor mijn eigen fotografiekunsten. Aan het eind van de middag hebben we wijn gedronken met een kaasplankje. Zooo lekker. Ook in tijden al geen rode wijn gehad dus dit was echt een genietmomentje.
Hierna zijn we terug gegaan naar het hostel. Na een klein uurtje weer het centrum in om een leuk eetplekje te zoeken. We zijn bij een Italiaan beland en ik at overheerlijke gnocchi. Met weer een rood wijntje. Wat was dit top.
Eerder die avond zagen we leuke bootjes met lampionnetjes varen dus we besloten na het eten om hier een stukje in te varen. We kregen van de schipper een kaarsje in een papieren vouwsel die we op de rivier konden laten varen. Erg leuk.
Tijdens het varen kwamen we langs een Irish pub waar een live muzikant erg mooi aan het zingen en gitaar spelen was. Daar hebben we dus een drankje gedaan maar helaas ging deze kroeg al vroeg dicht. We zijn toen beland in een kleine club waar we wat dansjes gewaagd hebben en een erg leuke avond hadden! Deze club ging alleen ook al om 1 uur dicht dus we lagen mooi op tijd in ons bedje.

Vandaag is het dus alweer maandag en ga ik straks de gemaakte kleding passen. Verder weer een beetje in het stadje rondlopen.
Morgen vlieg ik meer naar het zuiden. Volgende week zullen jullie lezen hoe dit was ;).
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Clara:
    19 december 2018
    Pas op jezelf, geniet er nog van!