Laatste week bij SLV & in Sri Lanka

3 december 2018 - Colombo, Sri Lanka

Lieve lezers,

Weer een dagje te laat met mijn weekverslag. De reden hiervan is omdat ik gisteravond van Sri lanka naar Vietnam vloog en daardoor geen tijd had. Vanmiddag ben ik pas bij het hostel aangekomen en ik had eerst wat slaap en vervolgens eten nodig. ;)

Afgelopen week was het alweer mijn laatste week in Sri Lanka. Heel bizar hoe snel het opeens is gegaan.
We begonnen de week op maandag weer met de projecten inplannen. Smiddags mocht ik weer engels lesgeven in een tempel. Een prima dagje met verder niet zoveel bijzonderheden.

Dinsdagochtend ook weer lesgegeven op hetzelfde schooltje als de week ervoor. Dit keer aan grade 1 ipv grade 4. (We hadden dingen voor grade 4 voorbereid dus moesten heel snel iets anders gaan bedenken wat uiteindelijk een goede uitwerking had). Aan het einde van de les kwamen alle kindjes naar voren om bij onze voeten neer te knielen. Dit is soms traditie om te doen bij docenten. De docent moet dan het hoofd aanraken en ook wij moesten dit dus doen zodat ze weer op zouden staan. Een erg bijzondere ervaring en teken van dankbaarheid vanuit de kinderen.
In de middag een project met mannen die een verstandelijk beperking hebben. Ook hier was ik eerder geweest en we hebben een gezellig middag gehad met dansen, papieren vliegtuigjes en kleuren.

Woensdag weer naar de 2 psychiatrische instellingen. Sochtends bij een groep mannen met best goede intelligentie woordzoekers gedaan, colouring by number en origami. Mooi om te zien dat ze minder moeite hadden om deze instructie geleide knutsel en teken-dingen op konden volgen.
In de middag weer bij een vrouwen ward wat geknutseld en gekleurd.
Savonds met de homestay naast ons de afscheidspeeches gehouden van mij en 4 anderen die weg gingen. Best gek om nu bijna weg te gaan terwijl je net een klik met iedereen krijgt.

Donderdag weer met de vrouwen in dezelfde jurkjes gewerkt. We gingen dansen en kleuren!
Smiddags hadden we geen project maar een afsluitende saree party. Een saree is een soort jurk wat typisch sri lankees is. Prachtig om iedereen daar in te zien, zo mooi. Dit vond plaats in een hotel met zwembad aan zee. Hier konden we eerst wat relaxen en thee drinken. Savonds hadden we eerst een ceremonie waarbij we allemaal onze certificaten kregen. Daarna een heerlijk buffet en afgesloten met een klein feestje.

Vrijdagochtend mijn aller aller laatste project bij SLV. Een van de leukere projecten met een groep enthousiaste verstandelijk beperkten. Een soort sporttoernooien gehouden met zelfgemaakte medailles als beloning.
In de middag alles ingepakt, afscheid genomen van de lieve mensen van mijn homestay en van wat mensen van slv. Daarna vertrokken met 4 meiden voor mijn allerlaatste weekend.

Zaterdag ging de wekker alweer om 4.15u. Een halfuur laten nam onze driver Krishantha ons mee naar de ingang van Pidurangala rock. Onderweg daar naar toe zag ik opeens een grote donkere schim op de weg. Een wilde olifant! Gelijk gestopt en lichten uit, wachten tot hij weg was zodat we er langzaam langs konden rijden. Best wel eng maar bijzondere ervaring!
Eenmaal bij Pidurangala begonnen we aan de tocht naar boven. Eerst veel traptredes die ongelijk waren maar wel redelijk makkelijk te beklimmen. De laatste 20 min moesten we echt klauteren naar boven. Plus het was nog een beetje donker. Best wel even steil en spannend, maar met hulp van elkaar is het gwlukt om bogen te komen zodat we konden genieten van een prachtige sunrise met uitzicht op sigirya rock. Zo mooi!! Na hier een tijdje genoten te hebben zijn we weer afgedaald, kregen we ontbijt van de super lieve mensen van het hostel en zijn we gaan powernappen. Daarna hebben we fietsen gehuurd, (zijn we nog langs een olifant gegaan) en richting sigirya rock gefietst. Hier eerst wat gegeten en daarna aan de klim naar boven begonnen. Wederom alleen maar traptredes dus prima te doen! Bovenop weer een super mooi uitzicht. Hier stond dus vroeger een paleis waarvan de onderste delen vn de muren nog zichtbaar waren. Na het afdalen weer terug gefietst en bij het hostel wat gedronken waarbij de eigenaren ons kwamen vergezellen. Erg leuke en lieve mensen waarvan de man een paar leuke standaard Nederlandse zinnetjes kon: even Apeldoorn bellen, busje komt zo. Daarna aam de hoofdstraat heerlijke Rice en curry als laatste keer gehad. Natuurlijk netjes met de handen gegeten. We ontmoetten hier de groningse jelle die pepernoten bij zich had. Ge nie ten. Daarna bij een ander tentje nog een drankje gedaan waar we vervolgens een beetje afgezet zijn. Rond half 2 lagen we in bedje.

Op zondagochtend rustig aan gedaan en weer genoten van een heerlijk ontbijt. Vervolgens alle spullen ingepakt want krishantha stond weer klaar met zijn minivan. Afscheid genomen van de lieve eigenaren. We wilden naar de cave Temple en golden tempel. Voor die eerste moesten we naar onze mening teveel betalen dus hebben we niet gedaan. Wel op de berg boven geweest. Vervolgens bij de golden tempel gekeken waar de grootste (gouden) buddha (in die positie) stond. Erg nice om te zien.
Daarna was het tijd om aan de terugweg te beginnen nadat we wat voedsel bij foodcity hadden ingeslagen. Om 18u waren we in colombo en hebben we als afsluiter nog heerlijke pizza gegeten met zn allen. Daarna was het tijd voor mij en charlotte om afscheid te nemen van de andere meiden, saddd, even een traantje weggepikt. Na een hectisch momentje waarbij we geen taxi konden krijgen vertrokken we uiteindelijk gelukkig nog op tijd in een tuk, vol bepakt, naar de airport. Hier afscheid genomen van charlotte en kon ik gelijk door naar de gate waar ik maar kort hoefde te wachten voordat ik kon boarden. Perfect getimed dus allemaal. De vlucht naar Vietnam kon beginnen!

Inmiddels dus veilig in Vietnam aangekomen na een nacht weinig slaap. Hier lekkere rijst uit een kokosnoot gegeten vanavond! Hier samen met Danielle van Reismaatjes al wat plannen gemaakt. Vanavond ontmoet ik ook Mike die ons ook joint.

Uiteindelijk heb ik een prachtige tijd in Sri Lanka gehad. Veel verschillende projecten gedaan. Mensen blij zien worden. Daar zelf ook blij van worden. En hopelijk een kleine verandering mogen zijn in hun levens. Mijn tijd daar zit er alweer op en andere vrijwilligers mogen het werk voortzetten.
Nu is het weer tijd om mijn eigen tijd in te plannen en door vietnam te backpacken!
Ik zal jullie nog steeds proberen elke week op de hoogte te houden van mijn avonturen hier.

1. Jan:
    4 december 2018
    Weer een heel verhaal en vele belevenissen. Mooi dat je geniet! Veel plezier in Vietnam en Cambodja:)
    Groetn, pap
  2. Gerda:
    4 december 2018
    Heb waardering en respect voor je inzet op Sri Lanka! En fijn om je verhalen en (spannende) belevenissen te lezen, wat een indrukken...
    Nu Vietnam, benieuwd hoe je dat ervaart.. fijne week en wees voorzichtig!
    Liefs mam.
  3. Clara:
    6 december 2018
    We horen wel weer van je, uitkijken daar, liefs o Harrie en t Clara